Vier dagen in de Filipijnen - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Mayke Roborgh - WaarBenJij.nu Vier dagen in de Filipijnen - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Mayke Roborgh - WaarBenJij.nu

Vier dagen in de Filipijnen

Door: Mayke

Blijf op de hoogte en volg Mayke

03 Mei 2015 | Filipijnen, Davao

Ik zit nu vier dagen in de Filipijnen en kijk mijn ogen uit. Wat is de cultuur toch anders en er is zoveel te doen. Eerst een lange reis voor de boeg gehad samen met Fleur Rianne en Merel die met mij dit avontuur zijn aangegaan.

Op Schiphol hebben we afscheid genomen van onze familie en vrienden en daarna zijn we vertrokken. Onze eerste tussenstop was in Singapore en daar hadden we nog een paar uurtjes voor onze volgende vlucht naar Manilla. We hebben daarom ook besloten dat het verstandig was om de tijd te doden. En wat is er nou beter dan lekker te gaan zwemmen in een zwembad dat daar op het vliegveld in Singapore staat. Na lekker te zijn opgefrist ,zijn we verder gegaan naar Manilla. Op dit vliegveld is het echt een chaos!! Druk en heel erg warm! Iedereen keek ons daar aan. We vallen ook wel op met onze bleke gezichten en we komen overal bovenuit. Zelfs ik ben in dit land lang. We moesten snel door naar onze volgende vlucht. Op het vliegveld was alles best wel slecht aangegeven maar dat maakte niet veel uit, want de mensen zijn heel behulpzaam en hebben ons goed geholpen. Toen we aankwamen werden we opgewacht door Helen (de hoofdverpleegkundige van het Isaac T. Robillo memorail Hospital waar wij over een paar dagen als verpleegkundigen stage gaan lopen) en Doods (dit is een hele lieve taxi chauffeur). We hadden best veel honger en dus namen Helen en Doods ons mee naar de Macdonalds. Hier waren we heel blij mee. Daarna moesten we nog een stukje verder reizen met de mooie taxi bus van Doods. Het was wel heel spannend onderweg. Niet veel verkeersregels…. Toen we bij het huisje aankwamen waar we de komende 10 weken verblijven waren we dood op. Alleen moesten we nog onze koffers uitpakken en ons bed opmaken. Hierna konden we eindelijk slapen. Het was al half 2 in de nacht en in het vliegtuig slapen was ook niet echt een succes.

De eerste echte dag in de Filipijnen
We hadden lekker kunnen bijslapen van onze 26 uur durende vlucht. Om 1 uur hadden we een afspraak met helen die ons vertelde wat we wel en niet mochten doen in de Filipijnen. Hiervoor zijn we nog gaan eten in de keuken bij het ziekenhuis. Hier kunnen wij in de ochtend, middag en avond eten. Wat je bijna altijd op je bord krijgt hier in de Filipijnen is rijst. Dat was dus voor de lunch ook het geval. Ook hebben we kennis gemaakt met andere vrijwilligers die hier werken. Zowel in het ziekenhuis als ergens anders. We hebben 4 meiden van de HAN ontmoet en een Mexicaans meisje (Daniëlle) die hier al een tijdje werkt. Ook een jongen en meisje uit de UK, een meisje uit Canada en een meisje die zelf uit de Filipijnen komt. Verder hadden we deze dag nog boodschappen gedaan en in de avond met z’n vieren een film gekeken.

De tweede dag in de Filipijnen
We wilden eigenlijk vroeg opstaan om te gaan zwemmen bij een zwembad in de buurt. Helaas hadden we allen de wekker niet gezet en ons verslapen tot half 2 in de middag. Dat zwemmen ging helaas niet meer door. We zijn naar het winkel centrum geweest in Davao en hebben daar met de meiden van de HAN gegeten. Daarna zijn we gaan terrassen waar een club bij hoort. Later zouden een paar anderen die we de dag ervoor hebben ontmoet zich bij de groep voegen om uit te gaan. Voor een paar van hen was het de laatste dag dus het was eigenlijk een soort afscheidsfeestje. De cocktails kosten hier niet veel en zijn erg sterk. Het was nog erg gezellig!

De derde dag in de Filipijnen
Vandaag hadden we wel de wekker gezet en konden we eindelijk gaan zwemmen. Het zwembad zag er erg gezellig uit en je zag dat de mensen erg hun best deden om het zwembad te onderhouden. De mensen waren erg vriendelijk. Daarna zijn we naar de supermarkt gegaan en hebben we watermeloen gekocht. Hier hadden Merel en ik in het vliegtuig al zin in . Daarna zijn we naar huis gegaan en hebben we gedoucht. hierna zijn we gaan eten met de overgebleven groep. En wat kregen we voor eten… Watermeloen!

De vierde dag in de Filipijnen
Vanmorgen stonden we vroeg op, omdat we met onze groep gingen raften. We gingen eerst naar het crocodile park waar we instructies kregen over het raften. Verder hebben we daar nog heel wat krokodillen bekeken. Ik vond het wel een beetje zielig dat ze niet veel bewegingsruimte hadden dus heb er niet heel lang naar gekeken. Daarna gingen we met z’n allen in een busje die ons naar de plaats van bestemming bracht. We moesten eerst een uurtje reizen. Daarna kwamen we aan bij een rivier. Het water was lekker koud. Ik ging samen met Merel Fleur en Rianne in een bootje. Het Raften was erg spannend, maar ik ben gelukkig niet gevallen. Ook hadden we bij de wat rustigere stukjes de mogelijkheid om te zwemmen. Tussen het raften door kregen we een lunch aangeboden. We kregen rijst kip, varkensvlees en een gekookt ei. Het was erg smakelijk! We zijn in totaal twee en half uur gaan raften. Tussendoor werden er foto’s en filmpjes van ons gemaakt die we na afloop gekregen hebben.

• 03 Mei 2015 - 15:19

Birgit:

Klinkt allemaal heerlijk relaxed! Ben benieuwd naar de fotos !

• 04 Mei 2015 - 16:29

Inez, Vera, Kikki En Iris:

We hebben met veel plezier je eerste reisverslag gelezen!
    We missen jullie!
    Dikke kus van ons!

• 04 Mei 2015 - 16:54

Nikki:

super vet Mayke!
    Heel veel succes en plezier nog!
    xxx

• 04 Mei 2015 - 18:23

Fam Van Kreij:

Hoi Mayke

Wij wensen je een LEUK AVONTUUR en tot gauw.

groetjes Saskia Stefan Linda Rian & Gerrit

• 08 Mei 2015 - 15:37

Paula:

Ha mayke.
    wat heb je al veel meegemaakt. Leuk hoor, zo,n reisverslag.
    ik ben benieuwd wat je van het ziekenhuis vindt
    veel plezier allemaal.
    gr. Paula