3e reisverslag - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Mayke Roborgh - WaarBenJij.nu 3e reisverslag - Reisverslag uit Davao, Filipijnen van Mayke Roborgh - WaarBenJij.nu

3e reisverslag

Door: Mayke Roborgh

Blijf op de hoogte en volg Mayke

01 Juni 2015 | Filipijnen, Davao

Woensdag in de Filipijnen
Vandaag zijn Fleur, Rianne, Merel en ik samen met Nurse Ann naar het healthcentre geweest. We hebben hier allemaal baby's ingeënt. Het was wel spannend om de baby's in te enten. Helaas hebben bijna alle baby's gehuild om de injecties, maar het is ons ook gelukt om sommige weer op te vrolijken. In de avond zijn Merel en ik samen met een groep vrijwilligers naar een bar geweest aan de overkant van het ziekenhuis. Het was nog heel gezellig.

Donderdag in de Filipijnen
Vandaag zijn we weer naar het healthcentre geweest. Dit keer ging Helen met ons mee en nog een andere verpleegkundige in opleiding van de HAN. Vandaag kwamen er allemaal zwangere vrouwen naar het healtcentre ter controle van de zwangerschap. De verpleegkundige daar hebben ons geleerd hoe je de buik van de moeder moet opmeten. Ook hoe je er achter komt hoe de baby ligt en waar je moet zijn om naar het hartje van de baby moet luisteren. Het was een hele interessante dag.

Dag 6 in het ziekenhuis
Vandaag hadden we een ochtend dienst op de st. Bernadette afdeling in het ziekenhuis. Toen we op de afdeling kwamen zagen we allemaal verpleegkundige op een hoopje staan. Merel en ik wilde graag weten wat er aan de hand was en hebben ons er tussen gewurmd. Het was een baby die ze met z'n alle aan het wassen waren. Deze baby was gisteren geboren. De moeder had een keizersnede gehad en was op onze afdeling aan het bijkomen. Het is een hele schattige kleine baby. Verder hebben merel en ik de controles gedaan en opnames uitgewerkt. In de avond zijn we met alle vrijwilligers uit geweest, omdat er een vrijwilliger vertrok. We hebben een hele leuke avond gehad.

Zaterdag in de filipijnen
Vandaag zijn we met z'n vieren en een andere vrijwilliger uiteten geweest naar de bonte koe. Dit is een Nederlands restaurant in de stad. We hebben hier heel lekker gegeten!

Zondag in de filipijnen
We hadden niet veel gedaan vandaag. Een beetje rondgehangen in het huisje en de was gedaan.

Dag 7 in het ziekenhuis
Vanaf vandaag zijn Merel en ik voor 2 weken op een andere afdeling geplaatst. De E.R. Dit is de eerste hulp. In de ochtend kwam er een patiënt binnen net hyperventilatiesyndroom, een zwangere vrouw met hypertensie, en een 9 jarig jongetje die met een mes zijn duim er af gesneden had. Deze duim moest helaas geamputeerd worden. Merel en ik mochten met de operatie meekijken. In de middag hebben merel en ik gezien hoe een diabetische voet wordt schoongemaakt.

Dag 8 in het ziekenhuis
Vandaag was het heel erg rustig op de E.R. Bij de patiënten die op de eerste hulp binnen kwamen heb ik de controles uitgevoerd. Ook heb ik de medicatie gedeeld en toegediend. In de middag ben ik begonnen aan een stageopdracht voor school.

Woensdag in de Filipijnen
Vandaag ging het healthcentre niet door. We zijn thuis gebleven, omdat Max en Sjoerd in de middag aankwamen. Verder hebben Rianne en ik hebben samen met max en Sjoerd boodschappen gedaan. In de avond zijn we met onze groep en de vrijwilligers naar een koffietentje in de buurt geweest.

Donderdag in de Filipijnen
Vandaag zijn Merel, Fleur, Rianne en ik in de ochtend naar het healthcentre geweest. Nu mochten we zelf de prenatale controles van de baby's uitvoeren. In de middag zijn we met Max, Sjoerd en een andere vrijwilliger Nadine wezen zwemmen in het zwembad in de buurt ( villa Christina). In de avond zijn we lekker uit eten geweest, omdat Nadine zaterdag nacht gaat vertrekken.

Dag 9 in het ziekenhuis
Vandaag was het redelijk druk op de E.R. In de ochtend kwamen er al veel patiënten binnen. Er was een man met vermoeidheid, pijn op zijn borst en last van zijn been. Merel en ik mochten meehelpen met het maken van een ECG. Ook was er een kindje van 1,5 jaar jong. Hij was erg bang en na allemaal controles bleek dat hij een longontsteking heeft. Ook kwam er een man binnen die de bovenkant van zijn hand had opengehaald. Zijn pezen waren gelukkig niet beschadigd en hij kon al snel weer gaan. Verder kwam er een man binnen met een diabetische voet die niet behandeld was met medicatie. De familie heeft geen geld om zijn operatie met verdoving te betalen en daarom is de wond alleen schoongemaakt. Eigenlijk moet zijn voet geamputeerd worden. Ook kwam er een jongen binnen van 17 jaar die en een truck gevallen was. Hij zat onder de wonden en had last van zijn ribben, knie, elleboog en rug. Ze hebben hier een X-ray van gemaakt. Verder heb ik nog controles gedaan en infusen klaargemaakt. In de avond zijn Fleur, Merel, Rianne, Max, Sjoerd en ik gaan stappen.

Zaterdag in de Filipijnen
Vandaag stonden we alweer vroeg op. We mochten in het ziekenhuis meekijken naar een operatie. Ze hebben een soort schijf in het been van de patiënt geplaatst.
zondag in de Filipijnen
Vandaag zijn we gaan winkelen in de SM mall.

Dag 10 in het ziekenhuis
Vandaag hadden Merel en ik een ochtend dienst op de E.R. Het was heel druk vandaag en we hebben veel kunnen zien. Er waren 2 vrouwen die vaginaal erg veel bloed verloren, een reanimatie en ook een vrouw die van een baby bevallen was. Haar nageboorte wilde niet komen en daarom moesten ze het in het ziekenhuis verwijderen. Merel en ik mochten meekijken. Ook hebben we een reanimatie meegemaakt van een oudere man.

Dinsdag in het ziekenhuis
Vandaag ging onze wekker al om kwart over 3, omdat we om 4 uur voor het goede doel met alle werknemers van het ziekenhuis gingen lopen. We werden allemaal op een plek afgezet en het was dan de bedoeling dat we met z'n allen terug zouden lopen naar het ziekenhuis. Het was heel fijn dat de wandeling zo vroeg was, omdat het nu nog lekker koel was. We hebben ongeveer 3 kwartier gelopen. Daarna zijn we weer terug in bed gaan liggen. Hierna hadden Merel en ik ochtend dienst op de E.R.

Woensdag in de Filipijnen
Vandaag gingen we naar het healthcentre. Hier hebben we baby's gevaccineerd. Voor het jubileum van het ziekenhuis is iedereen ingedeeld in een team. Ze hebben volleybal wedstrijden en basketbal wedstrijden georganiseerd waar wij aan meedoen. Merel en ik hebben gekeken naar een basketbal wedstrijd van de jongens uit onze groep.

Donderdag dag 13 in het ziekenhuis
Vandaag hadden we een hele rustige dienst. We hebben een opdracht laten nakijken door een verpleegkundige en deze is goedgekeurd. Hierna hadden we 2 volleybal wedstrijden en die heeft ons team gewonnen met 2-0.

Vrijdag dag 27 in de Filipijnen
Vandaag zijn we naar de bergen op medical mission geweest. De mensen in het dorpje kwamen op controle. Ook werden er medicijnen uitgedeeld. In de bergen heb je hele andere regels dan in Calinan. Er is ook geen echte politie. Ze hebben daar geen elektriciteit. Er waren heel veel kinderen op controle zonder ouders, omdat deze aan het werk waren. De kinderen in het dorp hebben van ons een boekje gekregen en een pen voor school. De kinderen die naar school gaan moeten iedere schooldag een uur naar school en weer een uur terug lopen. In de middag hebben we een lunch gekregen die onze vaste taxi chauffeur Doods die in het dorp in de bergen is opgegroeid. Hij heeft ons ook laten zien waar hij is opgegroeid. Wanneer hij geen dienst heeft in het ziekenhuis als taxi chauffeur gaat hij terug naar het dorp en werken op de boerderij.
In de avond zijn we met alle vrijwilligers en stagiaires uit geweest.

  • 01 Juni 2015 - 19:12

    Wieb:

    Waaauw Mayke wat gaaf dat je dit allemaal mag meemaken wat een ervaring. Wij (puck, linda, ik) en natuurlijk alle andere vriendinnetjes missen jullie beide super erg! Het is redelijk rustig zonder jou in huis maaaaar gelukkig veel bezoek! Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen! Binnenkort gauw weer skypen! Dikke kusjesss!!

  • 03 Juni 2015 - 14:28

    Birgit:

    Leuk allemaal, en heel veel stappen.....

  • 09 Juni 2015 - 09:02

    Betteke Boogaard-derix:

    Ha Mayke,
    Ik hoorde het afgelopen weekend pas dat je telkens een verslag maakt dat ik kan lezen op internet. Dat heb ik dus net gedaan. Wat leuk om zo te kunnen lezen wat jij allemaal meemaakt en wat jullie in het ziekenhuis allemaal aan handelingen mogen verrichten. Knap hoor.
    De foto's kon ik helaas niet geopend krijgen, maar dat kan aan mijn onhandigheid liggen.
    Fijn ook dat jullie, naast het werk, nog tijd hebben voor allerlei andere zaken. Heel veel succes en plezier. Groetjes






  • 09 Juni 2015 - 21:32

    Paula:

    ha mayke. wat een mooie verhalen allemaal. ik vind dat je ontzettend veel mee maakt in het ziekenhuis. lijkt me best heftig. gelukkig genieten jullie ook vol op. veel plezier verder. groetjes paua

  • 12 Juni 2015 - 15:10

    Mayke Derix:

    Beste Mayke,

    Met plezier en veel interesse hebben Guus en ik je reisverslagen gelezen. ERg interessant en leuk en boeiend om te lezen. We wensen je verder nog een hele goede tijd en tot ziens in Nederland.
    hartelijke groeten,
    (Tante) Mayke en (oom) Guus

  • 20 Juni 2015 - 08:49

    Margriet:

    Hoi Mayke,
    Interessant wat je daar allemaal (mag/moet) doen, ik lees het met plezier, maar waar blijft verslag 4?!!
    Groetjes,
    Margriet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mayke

Actief sinds 08 Maart 2015
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 3083

Voorgaande reizen:

08 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

28 April 2015 - 14 Juli 2015

stage filipijnen

Landen bezocht: